Hva er kraniell osteopati?
Kraniell osteopati er en forfinet og lett type av osteopatisk behandling, hvor en bruker meget myke behandlingsteknikker for å frigjøre stress og spenninger i hodet og hele kroppen.
Kraniell osteopati er meget effektivt behandling uansett pasientens alder.

Hvorfor er kraniell osteopati annerledes?
Under utdannelsen lærer osteopaten en rekke forskjellige behandlingsmetoder og teknikker. Alt fra tradisjonelle manipuleringer av ledd, til myke metoder slik som kraniell osteopati.
Osteopaten har varierte og forskjellige behandlingsmetoder avhengig av sine egne preferanser og pasientenes individuelle problemer.

En ”Kraniell osteopat” har en videreutdanning innen kraniell osteopati. Denne myke, elegante og fine behandlingsmetoden er noe annerledes enn andre metoder. Osteopater har forskjellige felt de spesialiserer seg innen, slik som idrettsskader, barn, indre organer, etc. Kraniell osteopati omfatter alle disse feltene.

”Iboende rytmisk bevegelse” i kroppen
Osteopater som driver med kraniell osteopati er trent til å føle en veldig fin rytmisk form for bevegelse, som er tilstede i hele kroppen. Dette kalles for primær respiratorisk mekanisme (PRM).
Hodeskallen består av 26 bein som er sammensatt på en slik måte at ved den rytmiske bevegelsen, kan skallen faktisk forandre noe form for å tilpasse seg den normale bevegelsen i hjernen.
Traumer på hodet kan blokkere eller forstyrre denne bevegelsen. Dette kan resultere i flere forskjellige problemer, både i hodet og andre steder i kroppen.

Opphoping av stress og spenninger i kroppen
De fleste av oss er blitt utsatt for fysiske hendelser en eller annen gang i løpet av våre leveår. Kroppen kan ha klart å absorbere effekten av et traume på det aktuelle tidspunktet, men det blir ofte sittende igjen en viss spenning i kroppen. Sykdom og følelsesmessige traumer kan også føre til en vedvarende fysisk effekt. Kroppen vil over tid finne det mer og mer vanskelig å håndtere denne opphopingen av stress og spenninger, og symptomer på dette vil vises.

Hva er involvert i behandlingen?
En osteopat utreder en detaljert sykehistorie sammen med en grundig fysisk undersøkelse. Han/hun vil komme med en osteopatisk diagnose av årsaken til problemene.

Ved bruk av fine og myke teknikker vil opphopingen av stress og spenning i kroppen gradvis avta. Målet er å lindre/lette på de nåværende symptomene og forbedre den underliggende helsen, slik at problemet ikke vil komme tilbake. Grunnet den myke og fine behandlingsmåten, passer denne type behandling alle mennesker i alle aldre.

Hvordan oppleves kraniell behandling?
Pasienter kan føle fornemmelse av trykk eller varme der hvor osteopatens hender er plassert eller også andre steder på kroppen. De fleste pasienter føler gradvis at spenningen blir redusert, og at de blir avslappet.

Fordelene med behandlingen.
Osteopatisk behandling er ikke bare rettet mot å lette på symptomer, men for å hjelpe kroppen til å fungere optimalt på alle plan. Pasienter rapporterer ofte om en forbedring av generell helse, energinivå, søvnmønster og også innenfor områder andre enn det de ble behandlet for i utgangspunktet.
Osteopatisk behandling stimulerer helse.